Chaz ji writes in post#5,
By both he means Faith and Belief which according to Chaz ji,
"both are based on not truely knowing the truth".
I happen to agree with Chaz ji's statement in
bold above..
Mool Mantar describes us
the Objective Truth about
Ik Ong Kaar who is also described as
Satnaam. This is as simple as it gets. There is
no Faith nor Belief involved because
Objective Truth does not need either.
Original ji writes in post#7
Original ji,
"I believe it will rain today" is based on some kind of evidence like clouds or the monsoon season. It is called a weather report. We have been able to make
this belief more predictable with the help of computer models.
It is not a blind belief/faith.
In the capital of the state of Amazonia- Manaus in Brasil, it rains everyday at midday for about 30 mins. At Least that was the case in the 70's and 80's. I have no idea if things have changed now due to the climate change. People used to set meetings either before or after the rain because there was an evidence in the nature about it.
These two beliefs are poles apart. The Belief in god requires no evidence,
no questioning,hence all religions call their Belief Systems as Blind Faiths.
It is not about being more profound but they are apples and oranges. Simply put
In your post#17
Let's check what SGGS says about them and how
these two words "Faith and Belief" are used in the
English translation of our Gurbani.
This is also a great experiment to demonstrate how misleading and incorrect the English Translation is.
Page 3.
ਮੰਨੇ ਕੀ ਗਤਿ ਕਹੀ ਨ ਜਾਇ ॥
Manne kī gaṯ kahī na jā▫e.
The state of the faithful cannot be described.
ਮੰਨੇ ਕੀ = ਮੰਨਣ ਵਾਲੇ ਦੀ, ਪਤੀਜੇ ਹੋਏ ਦੀ, ਯਕੀਨ ਕਰ ਲੈਣ ਵਾਲੇ ਦੀ। ਗਤਿ = ਹਾਲਤ, ਅਵਸਥਾ।
ਉਸ ਮਨੁੱਖ ਦੀ (ਉੱਚੀ) ਆਤਮਕ ਅਵਸਥਾ ਦੱਸੀ ਨਹੀਂ ਜਾ ਸਕਦੀ, ਜਿਸ ਨੇ (ਅਕਾਲ ਪੁਰਖ ਦੇ ਨਾਮ ਨੂੰ) ਮੰਨ ਲਿਆ ਹੈ, (ਭਾਵ, ਜਿਸ ਦੀ ਲਗਨ ਨਾਮ ਵਿਚ ਲੱਗ ਗਈ ਹੈ)।
ਮੰਨੈ ਸੁਰਤਿ ਹੋਵੈ ਮਨਿ ਬੁਧਿ ॥
Mannai suraṯ hovai man buḏẖ.
The faithful have intuitive awareness and intelligence.
ਮੰਨੈ = ਮੰਨਣ ਕਰਕੇ, ਜੇ ਮੰਨ ਲਈਏ, ਜੇ ਮਨ ਪਤੀਜ ਜਾਏ, ਜੇ ਪ੍ਰਭੂ ਦੇ ਨਾਮ ਵਿਚ ਲਗਨ ਲੱਗ ਜਾਏ।
ਜੇ ਮਨੁੱਖ ਦੇ ਮਨ ਵਿਚ ਪ੍ਰਭੂ ਦੇ ਨਾਮ ਦੀ ਲਗਨ ਲੱਗ ਜਾਏ, ਤਾਂ ਉਸ ਦੀ ਸੁਰਤ ਉੱਚੀ ਹੋ ਜਾਂਦੀ ਹੈ, ਉਸ ਦੇ ਮਨ ਵਿਚ ਜਾਗ੍ਰਤ ਆ ਜਾਂਦੀ ਹੈ, (ਭਾਵ, ਮਾਇਆ ਵਿਚ ਸੁੱਤਾ ਮਨ ਜਾਗ ਪੈਂਦਾ ਹੈ)
ਐਸਾ ਨਾਮੁ ਨਿਰੰਜਨੁ ਹੋਇ ॥
Aisā nām niranjan ho▫e.
Such is the Name of the Immaculate Lord.
ਐਸਾ = ਅਜਿਹਾ, ਇੱਡਾ ਉੱਚਾ। ਹੋਇ = ਹੈ। ਮੰਨਿ = ਸ਼ਰਧਾ ਧਾਰ ਕੇ, ਲਗਨ ਲਾ ਕੇ।
ਅਕਾਲ ਪੁਰਖ ਦਾ ਨਾਮ ਬਹੁਤ (ਉੱਚਾ) ਹੈ ਤੇ ਮਾਇਆ ਦੇ ਪਰਭਾਵ ਤੋਂ ਪਰੇ ਹੈ, (ਇਸ ਵਿਚ ਜੁੜਨ ਵਾਲਾ ਭੀ ਉੱਚੀ ਆਤਮਕ ਅਵਸਥਾ ਵਾਲਾ ਹੋ ਜਾਂਦਾ ਹੈ, ਪਰ ਇਹ ਗੱਲ ਤਾਂ ਹੀ ਸਮਝ ਵਿੱਚ ਆਉਂਦੀ ਹੈ)
ਜੇ ਕੋ ਮੰਨਿ ਜਾਣੈ ਮਨਿ ਕੋਇ ॥੧੨॥
Je ko man jāṇai man ko▫e. ||12||
Only one who has
faith comes to know such a state of mind. ||12||
ਮੰਨਿ ਜਾਣੈ = ਸ਼ਰਧਾ ਰੱਖ ਕੇ ਵੇਖੇ, ਮੰਨ ਕੇ ਵੇਖੇ। ਮਨਿ = ਮਨ ਵਿਚ।
ਜੇ ਕੋਈ ਮਨੁੱਖ ਆਪਣੇ ਅੰਦਰ ਲਗਨ ਲਾ ਕੇ ਵੇਖੇ ॥੧੨॥
Let's talk about the following first
ਮੰਨੇ ਕੀ ਗਤਿ ਕਹੀ ਨ ਜਾਇ ॥
Manne kī gaṯ kahī na jā▫e.
The state of the faithful
ਮੰਨੈ ਸੁਰਤਿ ਹੋਵੈ ਮਨਿ ਬੁਧਿ ॥
Mannai suraṯ hovai man buḏẖ.
The faithful have intuitive awareness and intelligence.
ਮੰਨੇ-
Manne and
ਮੰਨੈ-
Mannai are two different words with different meanings however translated as Faithful in English Translation.
ਮੰਨੇ-Manne means one who accepts.
ਮੰਨੈ-Mannai means the one who has accepted.
ਜੇ ਕੋ ਮੰਨਿ ਜਾਣੈ ਮਨਿ ਕੋਇ ॥੧੨॥
Je ko
man jāṇai
man ko▫e.
||12||
Only one who has faith comes to know such a state of mind. ||12||
ਮੰਨਿ= To accept
ਮਨਿ=Mind
One
believes or has
faith from the heart but one
accepts from the mind because the former is
blind belief/faith whereas
acceptance requires some empirical evidence.
On page 267
ਦ੍ਰਿੜੁ ਕਰਿ ਮਾਨੈ ਮਨਹਿ ਪ੍ਰਤੀਤਿ ॥
Ḏariṛ kar mānai manėh parṯīṯ.
He believes them to be permanent - this is the belief of his mind.
ਦ੍ਰਿੜੁ = ਪੱਕਾ। ਮਨਹਿ = ਮਨ ਵਿਚ। ਪ੍ਰਤੀਤਿ = ਯਕੀਨ।
(ਆਪਣੇ ਆਪ ਨੂੰ) ਅਮਰ ਸਮਝੀ ਬੈਠਾ ਹੈ, ਮਨ ਵਿਚ (ਇਹੀ) ਯਕੀਨ ਬਣਿਆ ਹੋਇਆ ਹੈ;
ਦ੍ਰਿੜੁ ਕਰਿ ਮਾਨੈ ਮਨਹਿ ਪ੍ਰਤੀਤਿ ॥
ਦ੍ਰਿੜੁ = Certainty, Surety. Neither requires Belief although translated as such.
ਮਾਨੈ = To accept
ਮਨਹਿ = Through one's Mind
As mentioned above, one believes/has faith from the heart but one is certain through the MInd.
We have seen from the above
how incorrect and misleading the English Translation is and more importantly, Sikhi is neither a
blind faith nor a blind belief as claimed by Chaz ji and Original ji, but a way of life
based on certainty in a pragmatic manner.
One can find inumerous examples like that in the SGGS, our only Guru.
Regards
Tejwant Singh