Dear All,
God does not take birth and in Sikh thought does not take human form or anthropomorphic. Guru Gobind Singh in Bachitar Natak says;
ਜੋ ਹਮ ਕੋ ਪਰਮੇਸਰ ਉਚਰਿ ਹੈ ॥ ਤੇ ਸਭ ਨਰਕਿ ਕੁੰਡ ਮਹਿ ਪਰਿਹੈ॥ ਮੋ ਕੌ ਦਾਸ ਤਵਨ ਕਾ ਜਾਨੋ ॥ ਯਾ ਮੈ ਭੇਦ ਨ ਰੰਚਪਛਾਨੋ ॥੩੨॥ ਮੈ ਹੋ ਪਰਮਪੁਰਖ ਕੋ ਦਾਸਾ ॥ਦੇਖਨਿ ਆਯੋ ਜਗਤ ਤਮਾਸਾ॥ ਜੋ ਪ੍ਰਭ ਜਗਤਿ ਕਹਾ ਸੋ ਕਹਿ ਹੌ ॥ ਮ੍ਰਿਤ ਲੋਕ ਤੇ ਮੋਨਿ ਨ ਰਹਿਹੌ॥੩੩॥
Jo Hum Ko Parmeshar Uchar Hai. Tay Sabh Narak Kund Meh Par Hai. Mo Kou Das Tavan Ka Jano. Ja Mai Bhayd Na Ranch Pachano. Mai Ho Param Purakh Ko Dasa. Daykhan Aayo Jagat Tamasa. Jo Prabh Jagati Kaha So Keh Hou. Mirat Loak Tay Moan Na Reh Hou.
Those who would call me God they will fall in to the deep pit of hell. Know me as Its servant and nothing is other than truth in it. I am the humble servant of the Supreme Akal Purkh and have come to see the acrobatic play of the world. Whatever the Akal Purkh of the world said, I say the same unto you, and I cannot remain silent in this abode of death. -----DG, Page, 57
Hence AGGS/Guru are not God, but spiritually there is no difference between Guru/God/enlightened people as per AGGS;
ਬਡੇ ਭਾਗ ਗੁਰੁ ਸੇਵਹਿ ਅਪੁਨਾ ਭੇਦੁ ਨਾਹੀ ਗੁਰਦੇਵ ਮੁਰਾਰ ॥
Badė bẖāg gur sėveh apunā bẖėḏ nāhī gurḏėv murār.
The most fortunate ones serve their Guru; there is no difference between the Divine Guru and the Akal Purkh. -----Guru Nanak, Raag Gujri, AGGS, Page, 504-5
ਸਮੁੰਦੁ ਵਿਰੋਲਿ ਸਰੀਰੁ ਹਮਦੇਖਿਆ ਇਕ ਵਸਤੁ ਅਨੂਪ ਦਿਖਾਈ॥ਗੁਰ ਗੋਵਿੰਦੁ ਵਿੰਦੁਗ ਗੁਰੂ ਹੈ ਨਾਨਕ ਭੇਦੁ ਨ ਭਾਈ ॥
Samunḏ virol sarīr ham ḏėkẖi¬ā ik vasaṯ anūp ḏikẖā¬ī. Gur govinḏ govinḏ gurū hai Nānak bẖėḏ na bẖā¬ī.
I have churned the ocean of the body, and I have seen the incomparable thing come into view. The Guru is God, and God is the Guru, O Nanak; there is no difference between the two, O Siblings of Destiny. -----Guru Amardas, Raag Asa, AGGS, Page, 442-18
ਮਹਿਮਾ ਕਹੀ ਨ ਜਾਇ ਗੁਰ ਸਮਰਥ ਦੇਵ ॥ਗੁਰ ਪਾਰਬ੍ਰਹਮ ਪਰਮੇਸੁਰ ਅਪਰੰਪਰ ਅਲਖ ਅਭੇਵ ॥
Mahimā kahī na jā¬ė gur samrath ḏėv. Gur pārbarahm parmėsur aprampar alakẖ abẖėv.
The Glory of the all-powerful Divine Guru cannot be described. The Guru is the Supreme God, the Transcendent Akal Purkh, infinite, unseen and unknowable. -----Guru Arjan, Raag Gujri Ki Vaar, AGGS, Page, 522-14
ਦੂਜਾ ਨਹੀ ਜਾਨੈ ਕੋਇ ॥ਸਤਗੁਰੁ ਨਿਰੰਜਨੁ ਸੋਇ ॥
Ḏūjā nahī jānai ko¬ė. Saṯgur niranjan so¬ė.
Let no one think that God and Guru are separate. The True Guru is the Immaculate Akal Purkh. -----Guru Arjan, Raag Ramkali, AGGS, Page, 895-5
ਹਰਿ ਕਾ ਸੇਵਕੁ ਸੋ ਹਰਿ ਜੇਹਾ ॥ਭੇਦੁ ਨ ਜਾਣਹੁ ਮਾਣਸ ਦੇਹਾ ॥ ਜਿਉ ਜਲ ਤਰੰਗ ਉਠਹਿ ਬਹੁ ਭਾਤੀ ਫਿਰਿ ਸਲਲੈ ਸਲਲ ਸਮਾਇਦਾ ॥
Har kā sevak so har jehā. Bẖeḏ na jāṇhu māṇas ḏehā. Ji-o Jal Tarang Utheh Baho Bhaatee Fir Sallai Salal Samaa-idaa.
The Akal Purkh's servant becomes like the It. Do not think that, because of his human body, he is different. The waves of the water rise up in various ways, and then the water merges again in water. -----Guru Arjan, Raag Maru, AGGS, Page, 1076-3
ਇਹ ਪਧਤਿ ਤੇ ਮਤ ਚੂਕਹਿ ਰੇ ਮਨ ਭੇਦੁ ਬਿਭੇਦੁ ਨ ਜਾਨ ਬੀਅਉ ॥ ਪਰਤਛਿ ਰਿਦੈ ਗੁਰ ਅਰਜੁਨ ਕੈ ਹਰਿ ਪੂਰਨ ਬ੍ਰਹਮਿ ਨਿਵਾਸੁ ਲੀਅਉ ॥
Ih paḏẖaṯṯė maṯ cẖūkeh rė man bẖėḏ bibẖėd na jān bī¬a¬o. Parṯacẖẖ riḏai gur arjun kai har pūran barahm nivās lī¬a¬o.
O mortal being, do not leave this path; do not think that there is any difference between God and Guru. The Perfect God has manifested It self; and dwells in the heart of Guru Arjan.
ਭਨਿ ਮਥੁਰਾ ਕਛੁ ਭੇਦੁ ਨਹੀ ਗੁਰੁ ਅਰਜੁਨੁ ਪਰਤਖ੍ਯ੍ਯ ਹਰਿ ॥
Bẖan mathurā kacẖẖ bẖėḏ nahī gur arjun parṯakẖ¬y har.
So speaks Mat'huraa: there is no difference between God and Guru; Guru Arjan is the Personification of the Akal Purkh It self. -----Bard Mathura, Swaeyea Mahla 5, AGGS, Page, 1409-5 & 12
ਬੀਸ ਬਿਸੁਏ ਜਾ ਮਨ ਠਹਰਾਨੇ ॥ਗੁਰ ਪਾਰਬ੍ਰਹਮ ਏਕੈ ਹੀ ਜਾਨੇ ॥
Bīs bisu¬ė jā man ṯẖehrānė. Gur pārbarahm ėkai hī jānė.
When the mind is totally held in check, one sees the Guru and the Supreme God as one and the same. -----Guru Arjan, Raag Ramkali, AGGS, Page, 877-14
ਨਾਨਕ ਸੋਧੇ ਸਿੰਮ੍ਰਿਤਿ ਬੇਦ ॥ਪਾਰਬ੍ਰਹਮ ਗੁਰ ਨਾਹੀ ਭੇਦ ॥
Nānak soḏẖė simriṯ bėḏ. Pārbarahm gur nāhī bẖėḏ.
Nanak has studied the Simritees and the Vedas. There is no difference between the Supreme God and the Guru. -----Guru Arjan, Raag Bhairo, AGGS, Page, 1142-8
ਸਭੁ ਕਿਛੁ ਤੇਰਾ ਤੂ ਕਰਣੈਹਾਰੁ ॥ ਪਾਰਬ੍ਰਹਮ ਗੁਰ ਅਗਮ ਅਪਾਰ ॥
Sabẖ kicẖẖṯėrā ṯū karṇaihār. Pārbarahm gur agam apār.
Everything is Yours, O Creator Akal Purkh. The Guru is the Supreme God, the Inaccessible and Infinite. -----Guru Arjan, Raag Bhairo, AGGS, Page, 1149-17
ਗੁਰ ਪਰਮੇਸਰੁ ਇਕੁ ਹੈ ਸਚਾ ਸਾਹੁ ਜਗਤੁ ਬਣਜਾਰਾ ॥
Gur Parmaysar Ik Hai Sacha Saah Jagat BaNjara.
The Guru and God are One; It alone is the true Master and the whole world craves for It.----Bhai Gurdas, Vaar 1, Pauri, 17-7
ਸੰਤਾ ਕਉ ਮਤਿ ਕੋਈ ਨਿੰਦਹੁ ਸੰਤ ਰਾਮੁ ਹੈ ਏਕੋੁ ॥ ਕਹੁ ਕਬੀਰ ਮੈ ਸੋ ਗੁਰੁ ਪਾਇਆ ਜਾ ਕਾ ਨਾਉ ਬਿਬੇਕੋੁ ॥
Sanṯā ka¬o maṯ ko¬ī ninḏahu sanṯ rām hai ėko, Kaho Kabīr mai so gur pā¬i¬ā jā kā nā¬o bibėko.
Let no one slander the Saints, because the Saints and the Akal Purkh are as one. Says Kabir, I have found that Guru, whose Name is Clear Understanding (Gnosis). -----Kabir, Raag Suhi Lalit, AGGS, Page, 793-11
ਸਾਧਿਕ ਸਿਧ ਲਖੈ ਜਉ ਭੇਉ ॥ ਆਪੇ ਕਰਤਾ ਆਪੇ ਦੇਉ ॥
Sāḏẖik siḏẖ lakẖai ja¬o bẖė¬o, Āpė karṯā āpė ḏė¬o.
When the strivers and holy seekers come to know the secret of Akal Purkh's mystery, they themselves become the Creator; they themselves become the Divine God. -----Kabir, Raag Gauri Thiti, AGGS, Page, 343-4
Conclusion;
ਨਾ ਹਮ ਚੰਗੇ ਆਖੀਅਹ ਬੁਰਾ ਨ ਦਿਸੈ ਕੋਇ ॥ ਨਾਨਕ ਹਉਮੈ ਮਾਰੀਐ ਸਚੇ ਜੇਹੜਾ ਸੋਇ ॥
Nā ham cẖange ākẖī▫āh burā na ḏisai ko▫e. Nānak ha▫umai mārī▫ai sacẖe jehṛā so▫e.
I am not called good, and I see none who are bad. O Nanak, one who conquers and subdues his ego, becomes just like the True Akal Purkh. -----Guru Nanak, Raag Maru, AGGS, Page, 1015-13
ਜਿਨ੍ਹ੍ਹਾ ਨ ਵਿਸਰੈ ਨਾਮੁ ਸੇ ਕਿਨੇਹਿਆ ॥ਭੇਦੁ ਨ ਜਾਣਹੁ ਮੂਲਿ ਸਾਂਈ ਜੇਹਿਆ ॥
Jinĥā na visrai nām sė kinėhi¬ā. Bẖėḏ na jāṇhu mūl sāʼn¬ī jėhi¬ā.
What are they like - those who do not forget the Naam, the Name of the Akal Purkh? Know that there is absolutely no difference; they are exactly like the God. -----Guru Arjan. Raag Asa, AGGS, Page, 397-17
ਰਵਿਦਾਸੁ ਭਣੈ ਜੋ ਜਾਣੈ ਸੋ ਜਾਣੁ ॥ਸੰਤ ਅਨੰਤਹਿ ਅੰਤਰੁ ਨਾਹੀ ॥
Raviḏās bẖaṇai jo jāṇai so jāṇ.Sanṯ anaʼnṯeh anṯar nāhī.
Says Ravidas, he alone is wise, who knows that there is no difference between the Saints and the Infinite Akal Purkh. -----Ravidas, Raag Asa, AGGS, Page, 486-13
Cordially,
Virinder S. Grewal