• Welcome to all New Sikh Philosophy Network Forums!
    Explore Sikh Sikhi Sikhism...
    Sign up Log in

Atheism Do You Believe In Waheguru

ravneet_sb

Writer
SPNer
Nov 5, 2010
866
326
52
Ravneet ji,

Guru Fateh

Pardon my ignorance but I am not that learned to understand what you are trying to say.

Would you be kind enough to express in lay man's terms so I can grasp your viewpoint and learn from you?

Thanks & regards

Tejwant Singh

Sat Sri Akaal,

One never dies or born,

Its only perception of human mind.

Light Sound and Matter never dies, but changes its form.

But one remains,

without change, without form.

Its only thought which dies and born in human mind.

Realize Guru's Bani
End thought fixed to seek birth of baby boy
Ready to give birth to 12 children, is it pig's instinct in human form

End thought fixed to seek money matters
Spreading venom through tongue, is this snake's instinct in human form

human evolved from animals, and animals from plants.

each one has complete record, but mind is closed.


Waheguru Ji Ka Khalsa
Wahegur Ji Ki Fateh
 

spnadmin

1947-2014 (Archived)
SPNer
Jun 17, 2004
14,500
19,219

Gyani Jarnail Singh

Sawa lakh se EK larraoan
Mentor
Writer
SPNer
Jul 4, 2004
7,708
14,381
75
KUALA LUMPUR MALAYSIA
YES - I DO - BELEIVE IN-ALLAH-THE CREATOR-YAHWEH (WAHGURU).

ITS THE PRIESTLY CLASSES THAT pull us by the wayside..to confuse us, and make our pockets lighter...Here Bhagat Kabir Ji questions the Brahmin as to his qualificiations..same as Jesus questioned these same in his Temple of Jerusalem -. Bhai GURDASS ji proves that GURU NANAK JI came on this earth, Guru ji took a LONG DEEP LOOK at the state of the EARTH and set about CORRECTING the WRONG MESSAGES being propogated....ONE MAJOR ONE was this REINCARNATION/dog pig reborn heavens hells suffering etc MYTH...this was one SCARE TACTIC that kept almost everyone in line, paying huge sums to the gleeful priests whose livelihood was SECURE for as LONG as people lapped up their rubbish. Sri Guru Granth Sahib Ji provides PROOF that God fearing men before Guru nanak ji had also SEEN thru this MYTH...and thats WHY Kabir Ji asked this probing question...its NOT As SIMPLE as it looks...its not just Brahmin-Shudar..it goes to the ROOT of the MYTH..a SHUDAR according to BRAHMIN is BORN INTO HIS CASTE BECAUSE OF PAST LIVES KARMAS ETC...and a Brahmin is BORN TO RULE WITH A GOLDEN SPOON in his mouth !! The rest..dogs, prostitutes, pigs all FOLLOW THIS LINE OF THOUGHT !!! EVERYONE IS HUMAN and is RIGHT HERE and NOW...every GLUTTON is a PIG...every RAPIST is sex maniac..EVERY CORRUPT human is a PROSTITUTE...a prostitute ONLY sells her body...many HUMANS SELL EVERYTHING..honour, truth, self respect, whatever !!! Which is worse ?? And "Priests" make their own rules !!! SEE HOW our very own Granthis have made a rule...THE MAYA (MONEY) we Matha Tek to Sri Guru Granth Sahib Ji...cna be USED and is USED by HUMANS....granthis, rgais, snats, sgpc presidents to buy petrol, cars, food, atta whatever........BUT WHEN IT COMES TO THE RUMALLAS WE MATHA TEK TO Sri Guru Granth Sahib Ji... the "rule" changes..NO HUMAN CAN USE a piece of cloth..it must be BURNT at all costs ?? SEE how the rules change ?? WHY isnt ALL the MAYA also BURNT ?? We can ALL EAT the Parshaad..the langgars blessed by GURU.BUT we CANT donate the rumalla to a poor naked HUMAN ??? SAME TACTICS..same MYTHS..same LIES and subterfuge....spread by self perpetuating PROSTITUTES - READ the Sri Guru Granth Sahib Ji properly and with UNDERSTANDING..Guru ji uses these SAME WORDS.
ਜੌ ਤੂੰ ਬ੍ਰਾਹਮਣੁ, ਬ੍ਰਹਮਣੀ ਜਾਇਆ॥
ਤਉ ਆਨ ਬਾਟ ਕਾਹੇ ਨਹੀ ਆਇਆ॥ 2॥
ਤੁਮ ਕਤ ਬ੍ਰਾਹਮਣ, ਹਮ ਕਤ ਸੂਦ॥
ਹਮ ਕਤ ਲੋਹੂ, ਤੁਮ ਕਤ ਦੂਧ॥
ਰਾਗ ਗਉੜੀ ਬਾਣੀ ਕਬੀਰ ਜੀ ਕੀ ਪੰਨਾ ੩੨੪—
ਹਰ ਧਰਮ ਦੇ ਪੁਜਾਰੀ ਦੀ ਆਮਦਨ ਦਾ ਮੁੱਖ ਸਾਧਨ ਮਰਨ ਤੋਂ ਬਆਦ ਵਾਲੇ ਜੀਵਨ ਕਰਕੇ ਹੈ, ਤੇ ਹਰ ਮਨੁੱਖ ਸਵਰਗ ਦੀ ਲਾਲਸਾ ਤੇ ਨਰਕ ਦੇ ਸੰਭ੍ਹਾਵੀ ਖ਼ਤਰੇ ਤੋਂ ਬਚਣ ਲਈ ਧਰਮ ਦੇ ਪੁਜਾਰੀਆਂ ਤੋਂ ਆਪਣੇ ਬਚਾ ਦੇ ਸਾਧਨ ਢੂੰਢਦਿਆਂ ਢੂੰਢਦਿਆਂ ਸਾਰੀ ਜ਼ਿੰਦਗੀ ਇਹਨਾਂ ਸੰਸਿਆਂ ਵਿੱਚ ਗ਼ੁਜ਼ਾਰ ਦੇਂਦਾ ਹੈ। ਗੁਰਬਾਣੀ ਨੇ ਦੋ ਟੁੱਕ ਫੈਸਲਾ ਦੇਂਦਿਆਂ ਸਿੱਧਾ ਹੀ ਸਮਝਾ ਦਿੱਤਾ ਹੈ ----
ਮੂਏ ਹੂਏ ਜਉ ਮੁਕਤਿ ਦੇਹੁਗੇ, ਮੁਕਤਿ ਨ ਜਾਨੈ ਕੋਇਲਾ॥
ਬਾਣੀ ਭਗਤ ਨਾਮਦੇਵ ਜੀ ਕੀ ਪੰਨਾ ੧੨੯੨—
ਭਗਤ ਨਾਮਦੇਵ ਜੀ ਨੇ ਕਹਿ ਦਿੱਤਾ ਐ ਖ਼ੁਦਾਇਆ ਮੈਨੂੰ ਹੁਣ ਮਾੜੇ ਸੁਭਾਅ ਵਲੋਂ ਮੁਕਤ ਕਰ। ਜੇ ਮੈਂ ਹੁਣ ਪਸ਼ੂ ਬਿਰਤੀ ਵਿੱਚ ਜੀਊ ਰਿਹਾ ਹਾਂ ਤਾਂ ਮੈਂ ਮਰਨ ਤੋਂ ਬਾਅਦ ਵਾਲੇ ਸਵਰਗ ਨੂੰ ਸਿਰ ਵਿੱਚ ਮਾਰਨਾ ਆਂ ਜਾਂ ਫੇਹ ਕੇ ਫੋੜੇ `ਤੇ ਲਾਉਣਾ ਏਂ।
ਗੁਰੂ ਨਾਨਕ ਸਾਹਿਬ ਜੀ ਨੇ ਜਿਸ ਸਮਾਜ, ਪਰਵਾਰ, ਤਥਾ ਦੇਸ਼ ਦੀ ਸਿਰਜਣਾ ਕੀਤੀ ਹੈ, ਉਸ ਦੀ ਮੰਜ਼ਿਲ ‘ਸਚਿਆਰ ਮਨੁੱਖ’ ਹੋਣ ਦੀ ਮਿੱਥੀ ਹੈ। ਭਾਈ ਗੁਰਦਾਸ ਜੀ ਦੇ ਕਹਿਣ ਅਨੁਸਾਰ ਗੁਰੂ ਨਾਨਕ ਸਾਹਿਬ ਜੀ ਨੇ ਲੰਬੀ ਨਦਰ ਨਾਲ ਸੰਸਾਰ ਨੂੰ ਨਿਹਾਰਿਆ, ਕਿ ਦੇਖਣ ਨੂੰ ਤਾਂ ਜ਼ਰੂਰ ਇਹ ਮਨੁੱਖ ਲੱਗਦਾ ਹੈ ਪਰ ਭਾਈਚਾਰਕ ਸਾਂਝ ਦੀਆਂ ਤੰਦਾਂ ਕੱਚੀਆਂ ਹਨ ਤੇ ਮਨੁੱਖੀ ਸੁਭਾਅ ਵਿੱਚ ਆਈਆਂ ਗਿਰਾਵਟਾਂ ਦਾ ਥਾਂ `ਤੇ ਬੋਲਬਾਲਾ ਹੈ।
ਬਾਬਾ ਦੇਖੇ ਧਿਆਨ ਧਰ ਜਲਤੀ ਸਭ ਪ੍ਰਿਥਵੀ ਦਿਸ ਆਈ॥
--ਭਾਈ ਗੁਰਦਾਸ ਜੀ
ਕਰਤੂਤਿ ਪਸੂ ਕੀ ਮਾਨਸ ਜਾਤਿ॥ ANIMALS IN HUMAN FORM

ਲੋਕ ਪਚਾਰਾ ਕਰੈ ਦਿਨੁ ਰਾਤਿ॥ PRETENDING....

ਬਾਹਰਿ ਭੇਖ ਅੰਤਰਿ ਮਲੁ ਮਾਇਆ॥ "Subterfuge" outside..MAYA within

ਛਪਸਿ ਨਾਹਿ ਕਛੁ ਕਰੈ ਛਪਾਇਆ॥ Try to HIDE but Fails

ਬਾਹਰਿ ਗਿਆਨ ਧਿਆਨ ਇਸਨਾਨ॥ outside- PRETENDED gyaan, baths, teeraths

ਅੰਤਰਿ ਬਿਆਪੈ ਲੋਭੁ ਸੁਆਨੁ॥ WITHIN..GREED the GLUTTON PIG DOG

ਅੰਤਰਿ ਅਗਨਿ ਬਾਹਰਿ ਤਨੁ ਸੁਆਹ॥ FIREWITHIN-OUTSIDE rub ASHES (forehead)

ਗਲਿ ਪਾਥਰ ਕੈਸੇ ਤਰੈ ਅਥਾਹ॥How to float with stone around neck ?

ਜਾ ਕੈ ਅੰਤਰਿ ਬਸੈ ਪ੍ਰਭੁ ਆਪਿ॥ the only HUMAN

ਨਾਨਕ ਤੇ ਜਨ ਸਹਜਿ ਸਮਾਤਿ॥ 5 is one whose INSIDE is inhabited by HIM.

ਰਾਗ ਗਉੜੀ ਸੁਖਮਨੀ ਮਹਲਾ ੫ ਪੰਨਾ ੨੬੭—
ਹਰ ਧਰਮ ਦੇ ਪੁਜਾਰੀ ਨੇ ਆਮ ਮਨੁੱਖ ਨੂੰ ਲੁੱਟਿਆ, ਕੁੱਟਿਆ ਤੇ ਮਾਰਿਆ ਹੈ ਤੇ ਮਨੁੱਖ ਆਪਣੀ ਹੋਣੀ ਨੂੰ ਇਹਨਾਂ ਦੇ ਆਸਰੇ ਛੱਡ ਕੇ ਦਿਨ ਦੀਵੀਂ ਠੱਗਿਆ ਗਿਆ ਹੈ। ਏਸੇ ਠੱਗੀ ਨੂੰ ਹੀ ਇਹ ਅਸਲੀ ਧਰਮ-ਕਰਮ ਸਮਝੀ ਬੈਠਾ ਹੈ। ਛੋਟੇ ਹੁੰਦਿਆਂ ਇੱਕ ਠੱਗਾਂ ਦੀ ਕਹਾਣੀ ਸੁਣਦੇ ਹੁੰਦੇ ਸੀ ਕਿ ਇੱਕ ਬੱਚਾ ਆਪਣੇ ਨਾਨਕਿਆਂ ਤੋਂ ਛੱਟਾ ਜੇਹਾ ਲੇਲਾ (ਮੇਮਣਾ) ਲੈ ਕੇ ਆ ਰਿਹਾ ਸੀ। ਰਾਹ ਵਿੱਚ ਉਸ ਨੂੰ ਤਿੰਨ ਠੱਗ ਮਿਲ ਗਏ ਤੇ ਵਾਰੋ ਵਾਰੀ ਆਖਣ ਲੱਗੇ, “ਸੁਣਾ ਭਈ ਕਤੂਰਾ ਕਿੱਥੋਂ ਲੈ ਕੇ ਆਇਆ ਏਂ”। ਅੱਗੋਂ ਬੱਚਾ ਕਹਿਣ ਲੱਗਾ ਕਿ “ਬਾਈ-ਜਾਨ ਏ ਕਤੂਰਾ ਨਹੀਂ ਏਂ ਇਹ ਲੇਲਾ ਹੈ ਜੋ ਮੈਨੂੰ ਮੇਰੇ ਮਾਮਿਆ ਨੇ ਦਿੱਤਾ ਹੈ”। ਠੱਗ ਸ਼ੈਤਾਨੀ ਜੇਹੇ ਲਹਿਜ਼ੇ ਵਿੱਚ ਹੱਸਦਿਆਂ, “ਕਹਿਣ ਲੱਗਾ ਚੱਲ ਕੋਈ ਨਹੀਂ ਤੇਰੇ ਮਾਮਿਆਂ ਤੇਰੇ ਨਾਲ ਮਜਾਕ ਕੀਤਾ ਹੋਏਗਾ, ਪਰ ਹੈ ਤੇ ਇਹ ਕਤੂਰਾ (ਪਿੱਲਾ) ਈ ਏ”। ਬੱਚਾ ਥੋੜਾ ਜੇਹਾ ਸੋਚਣ ਲਈ ਮਜ਼ਬੂਰ ਹੋਇਆ ਕਿ ਸ਼ਾਇਦ ਮੇਰੇ ਮਾਮਿਆਂ ਲੇਲੇ ਦੀ ਜਗ੍ਹਾ `ਤੇ ਕਤੂਰਾ ਹੀ ਹਾਸੇ ਨਾਲ ਦੇ ਦਿੱਤਾ ਹੋਵੇ। ਵਾਰੀ ਵਾਰੀ ਦੋ ਹੋਰ ਠੱਗ ਆਏ ਤੇ ਉਹਨਾਂ ਵੀ ਏਹੀ ਗੱਲ ਦੁਹਰਾਈ। ਅਖ਼ੀਰ ਬੱਚੇ ਸੋਚਿਆ ਹੋ ਸਕਦਾ ਏ ਮਾਮਿਆਂ ਮੇਰੇ ਨਾਲ ਹਾਸਾ ਮਜ਼ਾਕ ਹੀ ਕੀਤਾ ਹੋਵੇ। ਵਿਚਾਰਾ ਬੱਚਾ ਠੱਗਾਂ ਦੇ ਬਹਿਕਲਾਵੇ ਵਿੱਚ ਆ ਗਿਆ ਤੇ ਮੇਮਣਾ ਠੱਗਾਂ ਦੇ ਹੱਥ ਦੇ ਬੈਠਾ। ਦਿਨ ਦੀਵੀਂ ਵਿਚਾਰਾ ਬੱਚਾ ਠੱਗਾਂ ਦੇ ਢੲ੍ਹੇ ਚੜ ਠੱਗਿਆ ਗਿਆ। ਧਿਆਨ ਨਾਲ ਦੇਖਿਆ ਜਾਵੇ ਤਾਂ ਅਸੀਂ ਵੀ ਧਰਮ ਦੀ ਦੁਨੀਆਂ ਵਿੱਚ ਠੱਗੇ ਗਏ ਹੀ ਨਜ਼ਰ ਆਵਾਂਗੇ। ਗੁਰੂ ਸਾਹਿਬ ਜੀ ਨੇ ਸਾਨੂੰ ਇਸ ਜੀਵਨ ਵਿਚਲੀਆਂ ਸੁਭਾਅ ਕਰਕੇ ਜੂਨਾਂ ਤੋਂ ਬੱਚਣ ਦੀ ਤਾਗ਼ੀਦ ਕੀਤੀ ਸੀ ਪਰ ਅਸੀਂ ਸਾਰੀਆਂ ਜੂਨਾਂ ਮਰਣ ਦੇ ਉਪਰੰਤ ਦੀਆਂ ਮਿੱਥ ਬੈਠੇ ਹਾਂ।
ਗੁਰੂ ਅਰਜਨ ਸਾਹਿਬ ਜੀ ਇਸ ਸਬੰਧੀ ਸਲੋਕ ਸਹਿਸਕ੍ਰਿਤੀ ਵਿੱਚ ਬਹੁਤ ਹੀ ਸੁੰਦਰ ਢੰਗ ਨਾਲ ਸਾਨੂੰ ਸਮਝਾਉਂਦੇ ਹਨ ਕਿ ਜੇ ਆਦਮੀ ਦੇ ਪਾਸ ਨੈਤਿਕ ਵਿਦਿਆ ਜਾਂ ਸਦਾਚਾਰਕ ਗੁਣ ਨਹੀਂ ਹਨ ਤਾਂ ਉਹ ਮਨੁੱਖੀ ਸਰੀਰ ਰੱਖਦਾ ਹੋਇਆ ਵੀ ਸੁਭਾਅ ਕਰਕੇ ਵੱਖ ਵੱਖ ਜੂਨਾਂ ਭੋਗ ਰਿਹਾ ਹੈ, ਗੁਰਵਾਕ ਹੈ ---
ਗੁਰ ਮੰਤ੍ਰ ਹੀਣਸ੍ਯ੍ਯ ਜੋ ਪ੍ਰਾਣੀ, ਧ੍ਰਿਗੰਤ ਜਨਮ ਭ੍ਰਸਟਣਹ॥
ਕੂਕਰਹ ਸੂਕਰਹ ਗਰਧਭਹ, ਕਾਕਹ ਸਰਪਨਹ ਤੁਲਿ ਖਲਹ॥ 33॥
ਪੰਨਾ ੧੩੫੬— 1356....HUMANS are DOGS donkeys pigs snakes declares GURU ARJUN JI..


ਅਖ਼ਰੀਂ ਅਰਥ ਤਾਂ ਏਹੀ ਬਣਗੇ -----
ਜਿਹੜਾ ਬੰਦਾ ਸਤਿਗੁਰੂ ਦੇ ਉਪਦੇਸ਼ ਤੋਂ ਸੱਖਣਾ ਹੈ, ਉਸ ਭੈੜੀ ਬੁਧਿ ਵਾਲੇ ਦਾ ਜੀਵਨ ਫਿਟਕਾਰ-ਯੋਗ ਹੈ। ਉਹ ਮੂਰਖ ਕੁੱਤੇ ਸੂਰ ਖੋਤੇ ਕਾਂ ਸੱਪ ਦੇ ਬਰਾਬਰ (ਜਾਣੋ)।
ਮੰਤ੍ਰ ਦਾ ਅਰਥ ਹੈ ਸਲਾਹ ਜਾਂ ਉਪਦੇਸ਼ ਭਾਵ ਜਿਹੜਾ ਮਨੁੱਖ ਵੀ ਸਦਾਚਾਰਕ ਕਦਰਾਂ ਕੀਮਤਾਂ ਤੋਂ ਸੱਖਣਾ ਹੈ ਉਹ ਮੱਨੁਖੀ ਤਨ ਰੱਖਦਾ ਹੋਇਆ ਸੁਭਾਅ ਕਰਕੇ ਕੁੱਤੇ ਵਾਂਗ ਲਾਲਚੀ ਤੇ ਹਰ ਵੇਲੇ ਭੌਂਕਣ ਦੀ ਆਦਤ ਤੋਂ ਮਜ਼ਬੂਰ ਹੈ।
ਧਰਮ ਦੀ ਦੁਨੀਆਂ ਵਿੱਚ ਵਿਚਰਦਿਆਂ ਅੱਖੀਂ ਦੇਖੀ ਤੇ ਇੱਕ ਵਾਪਰੀ ਘਟਨਾ ਦਾ ਜ਼ਿਕਰ ਕਰਨਾ ਚਹਾਂਗਾ, ਯੂ. ਐਸ. ਏ. ਦੇ ਇੱਕ ਗੁਰਦੁਆਰੇ ਦੇ ਖ਼ਜ਼ਾਨਚੀ ਦੇ ਜਵਾਨ ਬੇਟੇ ਪਾਸੋਂ ਕਿਸੇ ਨੇ ਲਿਫਟ ਮੰਗੀ ਪਰ ਉਹ ਲੋਕ ਅੰਦਰੋਂ ਬੇਈਮਾਨ ਸਨ। ਜਵਾਨ ਬੇਟੇ ਨੇ ਸਿੱਖੀ ਸੁਭਾਅ ਅਨੁਸਾਰ ਉਹਨਾਂ ਨੂੰ ਲੋੜਵੰਦ ਸਮਝਦਿਆਂ ਹੋਇਆਂ ਲਿਫਟ ਦੇ ਦਿੱਤੀ। ਬੱਚੇ ਨੇ ਡਿਗਰੀ ਕੀਤੀ ਸੀ, ਜੋ ਆਪਣੀ ਮਾਂ ਨੂੰ ਕਹਿ ਕੇ ਗਿਆ ਸੀ, ਮਾਂ “ਮੈਂ ਤੈਨੂੰ ਹੁਣ ਕੰਮ ਨਹੀਂ ਕਰਨ ਦਿਆਂਗਾ ਤੂੰ ਅਪਣੀ ਜ਼ਿੰਦਗੀ ਵਿੱਚ ਬਹੁਤ ਕੰਮ ਕੀਤਾ ਹੈ। ਹੁਣ ਕੰਮ ਮੈਂ ਕਰਾਂਗਾ ਤੂੰ ਅਰਾਮ ਨਾਲ ਜ਼ਿੰਦਗੀ ਗ਼ੁਜ਼ਾਰੀਂ”। ਪਰ ਸੇਵਾ ਭਾਵਨਾ ਨਾਲ ਜਿਨ੍ਹਾਂ ਨੂੰ ਲਿਫਟ ਦਿੱਤੀ ਸੀ ਲਾਲਚ ਵੱਸ ਲਿਫਟ ਲੈਣ ਵਾਲਿਆਂ ਨੇ ਬੱਚੇ ਦਾ ਦਿਨ-ਦੀਂਵੀਂ ਕਤਲ ਕਰ ਦਿੱਤਾ। ਘਰ ਵਿੱਚ ਸੱਥਰ ਵਿੱਛ ਗਏ ਹਰ ਆ ਗਏ ਦੀ ਅੱਖ ਵਿੱਚ ਆਪਣੇ ਆਪ ਹੀ ਅੱਥਰੂ ਵਹਿ ਰਹੇ ਸਨ ਤੇ ਇਹ ਇੱਕ ਰੋਂਗਟੇ ਖੜੇ ਕਰਨ ਵਾਲੀ ਘਟਨਾ ਸੀ। ਪਰ ਦੂਜੇ ਪਾਸੇ ਗੁਰਦੁਆਰੇ ਵਿੱਚ ਇੱਕ ਰਾਗੀ ਜੱਥੇ ਨੇ ਬਰਾਦਰੀ ਦਾ ਵਾਸਤਾ ਪਾ, ਸਕੀਮ ਫਿੱਟ ਕਰਕੇ ਇੱਕ ਰਾਗੀ ਦੇ ਕੀਰਤਨ ਦਾ ਸਮਾਂ ਕਟਾ ਕੇ ਆਪ ਮ੍ਰਿਤਕ ਬੱਚੇ ਦੇ ਘਰ ਕੀਰਤਨ ਕਰਨ ਲਈ ਚਲਾ ਗਿਆ। ਬੱਸ ਫਿਰ ਕੀ ਸੀ, ਜਿਹੜਾ ਇਹ ਕਹਿ ਰਿਹਾ ਸੀ ਕੇ ਮੇਰਾ ਹੱਕ ਬਣਦਾ ਹੈ ਕਿਉਂਕਿ ਮੇਰੀ ਇਸ ਗੁਰਦੁਆਰੇ ਵਿੱਚ ਬੁਕਿੰਗ ਹੈ, ਉਸ ਬਾਣੀ ਪੜ੍ਹਣ ਵਾਲੇ ਰਾਗੀ ਨੇ ਦੂਸਰੇ ਰਾਗੀ ਦੀ ਨੰਗੀ ਭਾਸ਼ਾ ਵਿੱਚ ਸ਼ਰੇਆਮ ਮਾਂ ਭੈਣ ਦੀ ਇੱਕ ਕਰ ਦਿੱਤੀ। ਜਿਹੜੀਆਂ ਗਾਲ਼ਾਂ ਕੱਢੀਆਂ ਗਈਆਂ ਉਹਨਾਂ ਨੂੰ, ਸ਼ਾਇਦ ਸੁਣ ਕੇ ਕੰਧਾਂ ਵੀ ਸ਼ਰਮਾਉਂਦੀਆਂ ਹੋਣਗੀਆਂ। ਪਰ ਮੇਰੇ ਦਿਮਾਗ਼ ਵਿੱਚ ਉਹ ਨੰਗੀਆਂ ਗਾਲ਼ਾਂ ਅਜੇ ਵੀ ਉਂਜ ਹੀ ਘੁੰਮ ਰਹੀਆਂ ਹਨ। ਪਾਠਕ ਜਨ ਆਪ ਅੰਦਾਜ਼ਾ ਲਗਾ ਸਕਦੇ ਹਨ ਕਿ ਇੱਕ ਰਾਗੀ ਜੱਥੇ ਨੇ ਦੂਸਰੇ ਦਾ ਸਮਾਂ ਕਟਾ ਕੇ ਆਪ ਕੀਰਤਨ ਕਰਨ ਚੱਲਾ ਗਿਆ ਦੂਸਰੇ ਰਾਗੀ ਜੱਥੇ ਨੇ ਗਾਲ਼ਾਂ ਦਾ ਮੀਂਹ ਵਰ੍ਹਾਇਆ ਇਹਨਾਂ ਦੋਨਾਂ ਦੀ ਕਿਹੜੀ ਜੂਨ ਹੈ। ਜਵਾਨ ਪੁੱਤਰ ਦੀ ਮੌਤ ਕਾਰਨ ਪਰਵਾਰ ਵਿੱਚ ਕੁਰਲਾਹਟ ਮੱਚਿਆ ਪਿਆ ਹੋਇਆ ਸੀ ਤੇ ਭਾਈਚਾਰੇ ਲਈ ਸੋਚ ਦਾ ਕਾਰਨ ਸੀ ਕਿ ਅੱਗੋਂ ਤੋਂ ਅਜੇਹੀਆਂ ਘਟਨਾਵਾਂ ਦਾ ਕਿਵੇਂ ਮੁਕਾਬਲਾ ਕੀਤਾ ਜਾਏ ਪਰ ਜਿਹਨਾਂ ਧਾਰਮਿਕ ਲੋਕਾਂ ਨੇ ਪਰਵਾਰ ਨੂੰ ਧਰਵਾਸ ਦੇਣਾ ਸੀ ਉਹ ਵਿਛੇ ਹੋਏ ਸੱਥਰ ਤੇ ਮਾਂ ਦੇ ਦਿੱਲ ਚੀਰਵੇਂ ਵੈਣਾਂ ਵਿਚੋਂ ਆਪਣੀ ਰੋਜ਼ੀ ਦੀ ਭਾਲ ਕਰ ਰਹੇ ਸਨ। ਕੀ ਇਹ ਕੁੱਤੇ ਵਾਂਗ ਭੌਂਕਣਾ ਤੇ ਕੁੱਤੇ ਵਾਂਗ ਲਾਲਚ ਕਰਨਾ ਜਾਂ ਸੱਪ ਵਾਂਗ ਜ਼ਹਿਰ ਉਘਲ਼ਣਾ ਇਹ ਇਨਸਾਨੀ ਸੋਚ ਦਾ ਕੰਮ ਹੈ? ਉਹਨਾਂ ਦੋਹਾਂ ਰਾਗੀ ਜੱਥਿਆਂ ਦੀ ਇੱਕ ਦੂਜੇ ਨੂੰ ਖਾ ਜਾਣ ਵਾਂਗ ਨਫ਼ਰਤ ਦੀ ਜ਼ਹਿਰੀਲੀ ਝੱਗ ਵੱਗ ਰਹੀ ਸੀ। ਸੱਪ ਲੱਭਣ ਦੀ ਕੀ ਜ਼ਰੂਰਤ ਹੈ ਇਹ ਤੇ ਖ਼ੁਦ ਹੀ ਸੱਪ ਬਣੇ ਪਏ ਨੇ ਧਰਮ ਦੇ ਖ਼ੈਰ-ਖ਼ੂਆ।
http://www.sikhmarg.com/2009/0412-ziodian-joona-vich01.html
http://www.sikhmarg.com/2009/0419-ziodian-joona-vich02.html

 
Last edited:

dpcpress

DrDLN
SPNer
Jul 23, 2004
36
6
Oh wow, this is really good! Often times I find myself questioning the existence of God, and I still say that we can't be completely sure, but this really brought me back down to earth, so to speak. Thank you for it :happykudi:

Respected members: I received this twin analogy few days back. Great write up to make a point, as it is done all the time in religious sermons.
Here's a brief quote from a book "In Search of God:

1. VISION OF GOD: Meet God and live with it 24 hours a day. The God is not in church or mosque or temple or gurdwara only that appears every Sunday. God is also not sitting somewhere in the sky watching our actions. The God is in us, the God is in congregation. “If we can't see God in all, we can't see God at all.” We need scriptures that can teach us all humans are capable of achieving union with God while still alive by realizing the Divine within.---Do we see similarity with message of any such scripture-Can I say GGS?[/FONT]
[/FONT]
2. SUGGESTIONS: Instead of searching for God that is tangled up with violence and survival, today we should search for God of spirituality. We need to search for what lifts us out of depression and into being in good spirits. It is this search that will lead us into a new era. Birth control and advances in agriculture has fundamentally changed our society. We no longer need to compete for limited resources. The rule of survival of the fittest no longer applies. It is the search for spirituality that will lead us to a new mythology that will transform our society from the war and strife we have known through most of recorded history.---DO WE SEE SIMILARITY WITH MESSAGE OF ANY SCRIPTURES AGAIN!

Thanks and my regards to all.



SOURCE: Courtesy “In Search of God: The God of Spirituality"
Amazon.com: In Search of God: The God of Spirituality (9781466398498): Dr. Sukhraj S. Dhillon: Books
http://amzn.to/dMBLWW
 

Gyani Jarnail Singh

Sawa lakh se EK larraoan
Mentor
Writer
SPNer
Jul 4, 2004
7,708
14,381
75
KUALA LUMPUR MALAYSIA
If we care to read the Gurbani of Guru Amardass ji towards the end of SGGS....HARMANDAR Har sajjiah...we will realise there is NO NEED to SEARCH for Him..He is INSIDE of each of us..our Body is HIS ABODE..He RESIDES within..as Sheikh farid ji tells us...LOOK DEEP UNDER YOUR OWN COLLAR....peep inside..HE is VISIBLE INSIDE.

1. Vedic Hindu religions have always propogated "SEARCH" OUTSIDE...people left their homes and wives and families..( GURU NANAK CALLS SUCH "UTTERLY WORTHLESS HUMANS"--becasue they disregard/run away from... their Social and family responsibilities - ) and went off to the mountains jungles himalayas....Guru nanak travelled to the highest mountain caves to BRING THESE "fools" BACK to EARTH !! Buddha also followed this path of leaving the HOME..discarding his "RESPONSIBILITIES" to wife and kingdom....and finally came back to relasiation !!!
2. Vedic also taught that certian places, pilgrimage teeraths etc had special powers of cleansing... Guur nanak ji Guur Angad Ji...and GURU AMARDASS JI dispelled this beleif by saying HARMANDAR is our BODY..keep it Healthy, Happy, wise...dont degrade it by fasting, torture, etc Guru Angad ji started gatka kushtee akharras to develop helathy bodies...and Gurbani BANS fasts, torture cutting limbs, dragging bloody knees for hundreds of steps penances etc..HE is NOT PLEASED when humans DEFILE HIS HARMANDAR like that !!!

WE need to Take GURBANI as NEW GYAAN..not vedic coloured saffron. Period.:grinningsingh:
 

spnadmin

1947-2014 (Archived)
SPNer
Jun 17, 2004
14,500
19,219
2. Vedic also taught that certian places, pilgrimage teeraths etc had special powers of cleansing... Guru nanak ji Guru Angad Ji...and GURU AMARDASS JI dispelled this beleif by saying HARMANDAR is our BODY..keep it Healthy, Happy, wise...dont degrade it by fasting, torture, etc Guru Angad ji started gatka kushtee akharras to develop helathy bodies...and Gurbani BANS fasts, torture cutting limbs, dragging bloody knees for hundreds of steps penances etc..HE is NOT PLEASED when humans DEFILE HIS HARMANDAR like that !!!

WE need to Take GURBANI as NEW GYAAN..not vedic coloured saffron. Period.:grinningsingh:

Gyani ji

Thanks for this focus! Often it is easy to overlook the reason behind fasting, torture, pilgrimages, churning water, doing penances ... all of that... was to "cleanse karmas." Why cleanse karmas? The retort: To improve our lot in another life after death. Brahmin theory of reincarnation cannot be divorced from these acts of self-inflicted injury and defilement. Why then would the Guru Sahibhan reject all these forms of "spiritual cleansing" but hold onto the idea of cycles of life and death? It does not compute. I believe they are very consistent: Find Him within during this lifetime.
 

ravneet_sb

Writer
SPNer
Nov 5, 2010
866
326
52
Gyani ji

Thanks for this focus! Often it is easy to overlook the reason behind fasting, torture, pilgrimages, churning water, doing penances ... all of that... was to "cleanse karmas." Why cleanse karmas? The retort: To improve our lot in another life after death. Brahmin theory of reincarnation cannot be divorced from these acts of self-inflicted injury and defilement. Why then would the Guru Sahibhan reject all these forms of "spiritual cleansing" but hold onto the idea of cycles of life and death? It does not compute. I believe they are very consistent: Find Him within during this lifetime.

Sat Sri Akaal,

"WAHEGURU"

Is belief in nature and its function and powers,

Yes, its all powerful,

No one can control,

Basic unit has no birth or death,

It is combined unit which appears as form, that appears to human perception, appears and disappears, as life and death, this is reincarnation.
 

dpcpress

DrDLN
SPNer
Jul 23, 2004
36
6
Thank you respected Gyani Ji for the gurbani message. I totally agree and it has absolutely no conflict with modern scientific thought.
 

buddhushah

SPNer
Nov 17, 2010
14
12
Arvind ji


This very shabad of Bhagat Trilochan is the one always posted when the discussion of reincarnation/transmigration gets hot and heavy. Often people will react, “That seals it for me! There can be no debate; Gurbani supports reincarnation!”

I was once threatened on this very forum that I would return as a pig, using the exact same shabad, based on the poster's assessment of my misdeeds and shortcomings.

Just above the posted shabad Bhagat Trilochan however says something very interesting. He speaks directly to Jai Chand: abandon those yogic rituals. The matter of reincarnation is based on such rituals. It was believed that these rituals advanced one through the cycles of life and death... improved our odds of making progress so to speak. Bhagat ji is suggesting to Jai Chand, and indirectly to us, that there are better choices we can make to alter our ultimate destiny.

Also, Bhagat ji describes the 8.4 million not as life-times but life-forms

Ang 526

ਭਰਮੇ ਭੂਲੀ ਰੇ ਜੈ ਚੰਦਾ ॥
Bẖarme bẖūlī re jai cẖanḏā.
Deluded by doubt, O Jai Chand,

ਨਹੀ ਨਹੀ ਚੀਨ੍ਹ੍ਹਿਆ ਪਰਮਾਨੰਦਾ ॥੧॥ ਰਹਾਉ ॥
Nahī nahī cẖīnĥi▫ā parmānanḏā. ||1|| rahā▫o.
you have not realized the Lord, the embodiment of supreme bliss. ||1||Pause||

and then a few lines later, Guru ji says, spend the time you have in this life this way.


ਲਖ ਚਉਰਾਸੀਹ ਜਿਨ੍ਹ੍ਹਿ ਉਪਾਈ ਸੋ ਸਿਮਰਹੁ ਨਿਰਬਾਣੀ ॥੩॥
Lakh cẖa▫orāsīh jiniĥ upā▫ī so simrahu nirbāṇī. ||3||
Meditate on the Lord of Nirvaanaa, who has created the 8.4 million species of beings. ||3|


So why conclude that the bani of Bhagat ji teaches reincarnation? What evidence would Bhagat ji have for that? Would he be so much the fool to make claims without knowing for sure? Until someone dies, how does one know?

And, you are right! We do not have to talk about this in terms of “mainstream” or vedic influences or even think of goblins and pigs as metaphors.

Now you suggest we should stick to Sri Guru Granth Sahib Ji. That is a good idea. Here Guru Angad explains a few things. (Ang 1243)

ਸਲੋਕ ਮਃ ੨ ॥
Salok mėhlā 2.
Shalok, Second Mehl:

ਕਥਾ ਕਹਾਣੀ ਬੇਦੀ ਆਣੀ ਪਾਪੁ ਪੁੰਨੁ ਬੀਚਾਰੁ ॥
Kathā kahāṇī beḏīʼn āṇī pāp punn bīcẖār.
The Vedas bring forth stories and legends, and thoughts of vice and virtue.

ਦੇ ਦੇ ਲੈਣਾ ਲੈ ਲੈ ਦੇਣਾ ਨਰਕਿ ਸੁਰਗਿ ਅਵਤਾਰ ॥
Ḏe ḏe laiṇā lai lai ḏeṇā narak surag avṯār.
What is given, they receive, and what is received, they give. They are reincarnated in heaven and hell.

ਉਤਮ ਮਧਿਮ ਜਾਤੀਂ ਜਿਨਸੀ ਭਰਮਿ ਭਵੈ ਸੰਸਾਰੁ ॥
Uṯam maḏẖim jāṯīʼn jinsī bẖaram bẖavai sansār.
High and low, social class and status - the world wanders lost in superstition.

ਅੰਮ੍ਰਿਤ ਬਾਣੀ ਤਤੁ ਵਖਾਣੀ ਗਿਆਨ ਧਿਆਨ ਵਿਚਿ ਆਈ ॥
Amriṯ baṇī ṯaṯ vakẖāṇī gi▫ān ḏẖi▫ān vicẖ ā▫ī.
The Ambrosial Word of Gurbani proclaims the essence of reality. Spiritual wisdom and meditation are contained within it.

ਗੁਰਮੁਖਿ ਆਖੀ ਗੁਰਮੁਖਿ ਜਾਤੀ ਸੁਰਤੀ ਕਰਮਿ ਧਿਆਈ ॥
Gurmukẖ ākẖī gurmukẖ jāṯī surṯīʼn karam ḏẖi▫ā▫ī.
The Gurmukhs chant it, and the Gurmukhs realize it. Intuitively aware, they meditate on it.

ਹੁਕਮੁ ਸਾਜਿ ਹੁਕਮੈ ਵਿਚਿ ਰਖੈ ਹੁਕਮੈ ਅੰਦਰਿ ਵੇਖੈ ॥
Hukam sāj hukmai vicẖ rakẖai hukmai anḏar vekẖai.
By the Hukam of His Command, He formed the Universe, and in His Hukam, He keeps it. By His Hukam, He keeps it under His Gaze.

ਨਾਨਕ ਅਗਹੁ ਹਉਮੈ ਤੁਟੈ ਤਾਂ ਕੋ ਲਿਖੀਐ ਲੇਖੈ ॥੧॥
Nānak agahu ha▫umai ṯutai ṯāʼn ko likī▫ai lekẖai. ||1||
O Nanak, if the mortal shatters his ego before he departs, as it is pre-ordained, then he is approved. ||1||

The shabad of Trilochan ji needs close study, more than I have given. What bharam, untrustworthy ideas, i.e., superstitions, might Guru Angad ji be talking about? Returning as a serpent, or a prostitute, or a pig, or a goblin? We do have a clear idea from Guru Angad ji that "if the mortal shatters his ego before he departs, as it is pre-ordained, then he is approved." Why be frightened? What else than this is important?

with due respects to all, the essence of guru granth sahib ji is to get beyond this cycle of life and death.[janam maran dohu mein nahi;2-sant kripa te jam te chute;3-janam maran taka dukh nivare, durlabh deh tatkal ubare;4 aap hath de mujhe ubariye ,maran kaal ka tras nivariye;]others talk of swarg as a lollipop ,and narak as a stick .master is very clear [sir thar tali gali mori aao,;tan man dhan sab saup gur ko ,hukam maniye paiye,][bhav jal ] in gurbani is always used to describe this cycle of life and death.[jo kichh paiya so eka vaar]says that god made this universe in one stroke.what ever genetic manipulation,evolution,mutation ,permutation,etc biological and non biological is summed up nicely in e=mc2.so the cycle is thier and gurbani seeks to carry us /bypass us to the ultimate.
 

ravneet_sb

Writer
SPNer
Nov 5, 2010
866
326
52
Sat Sri Akaal,

Moving one's imagination through regions and religions, it will be realized that fault
is not with Hinduism/Islam/Christanity/Sikhism.

All religion delivers same universal concept,
but concept is professed and propagated by ignorant or intellectual
makes the difference

True Spirit of religion initiated and propagated through intellectuals,
falls prey to false hood of ignorance.

No religion, no learning is bad.
Who profess and propagate make it appear like that. The ways to propagate turns bad.
But "TRUTH of Nature" is always pure

"I" am the best "My" religion is the best is "EGO" of mind

Understand and realize religion its all good and universal.

Waheguru Ji Ka Khalsa
Waheguru Ji Ki Fateh
 

ravneet_sb

Writer
SPNer
Nov 5, 2010
866
326
52
Gyani ji,

How do you believe the Creator looks on fasts used to address injustice. I am thinking specifically of the indefinite fast of Bibi Nirpreet Kaur, which did at least evoke a couple of concessions fro9m GOI.

Sat Sri Akaal,

Sikh religion belief is feast not fast.
 

japjisahib04

Mentor
SPNer
Jan 22, 2005
822
1,294
kuwait
<<<<My own interpretation is that out of the 84 trillion million different personalities one could adopt on a daily basis, only one is true, the rest are lies, animal instincts and desires.>>>>

I like to make slight correction over here. Bhagat kabir shabd, 'ਫੀਲੁ ਰਬਾਬੀ ਬਲਦੁ ਪਖਾਵਜ ਕਊਆ ਤਾਲ ਬਜਾਵੈ ॥ਪਹਿਰਿ ਚੋਲਨਾ ਗਦਹਾ ਨਾਚੈ ਭੈਸਾ ਭਗਤਿ ਕਰਾਵੈ ॥੧ the elephant(the symptoms of kaam) which was suppose to play rabab, neither ox nor crow play the taal. So these animals instincts within us were created by God to live in harmony with nature. As guru sahib says, nanak sachai ki sachee kar.

I estimate there must be about 20 shabads like these where a literal reading leaves us flabbergasted and one wonders what our Gurus or Bhagat intended to convey. Surely there is a deeper meaning to the revelations in Gurbani besides the literal. To understand shabads like these, it is necessary to keep in mind a few pointers. Firstly, the overall teachings of Gurbani must be kept in mind, like, Naam, Satsang, Guru, God, Truth, etc. Then , aid must be taken from other shabads which have used for example the animal imagery. Guru sahib is picturizing the animal instinct in this sabd. The elephant is a (symbol of lust -) once we are able to manoveor the lust, then it start playing guitar player (contemplation on His sifat salah) without renouncing sex. Similarly, the ox (who is symbol of wild nature, anger, taunting nature) after chanelling anger, now is beating the drummer (celestial sound music of truth), and the crow (symbol of vishta (eating manure) – slandering, backstabbing) plays the cymbals (by manouvering them, my life is become a poetry). Then only we will able to come out of ajooni.

best regards
sahni
 

seeker3k

SPNer
May 24, 2008
316
241
canada
Oh wow, this is really good! Often times I find myself questioning the existence of God, and I still say that we can't be completely sure, but this really brought me back down to earth, so to speak. Thank you for it :happykudi:

You need to understand what the word waheguru mean. Almost all Sikhs think it mean God. If you read the word you can know it does not mean God.

None of the Gurus use this word for God. Are we smarter then Gurus to claim this Waheguru as God? Read and you shell KNOW.
 

eropa234

SPNer
Mar 24, 2005
79
98
Toronto
It does not work. The truth is that regardless the babies believe in life after the delivery or not there always be a loving mother. Neither babies have to pray or follow any ritual in order to get mothers love. At the time of delivery no one has to pray to mother (God) to give the baby space on her feet.

It is very clear in Gurbani that seeing is believing. Having faith or not faith on God or Gods does not changes.

Nanak Jivtian mar rahia, aisa jog kamaiah.

One must resurrect his/her self while alive and that only comes with knowledge not by faith.
 

seeker3k

SPNer
May 24, 2008
316
241
canada
One has to be alive to die. Dead can not die again. It is also called mar-jevre. Wake up after one die. Only one in "carror" can be alive after dieing.
Yes very true seeing is believing. We all believe in God yet no one has seen God
 

spnadmin

1947-2014 (Archived)
SPNer
Jun 17, 2004
14,500
19,219
For those who don't know, have not read far enough back in the thread, or don't remember (like me) the exchange between Ishnaji and buddhushah ji might be confusing. ?????

Ishna ji was questioning a statement made by 3rd member who stated that a person is not a Sikh if he/she does not believe in reincarnation. Just now buddhushaji was quoting Ishna's text and giving his opinion on whether belief in reincarnation makes you a Sikh

I had to check back a few pages.
 

Gyani Jarnail Singh

Sawa lakh se EK larraoan
Mentor
Writer
SPNer
Jul 4, 2004
7,708
14,381
75
KUALA LUMPUR MALAYSIA
You need to understand what the word waheguru mean. Almost all Sikhs think it mean God. If you read the word you can know it does not mean God.

None of the Gurus use this word for God. Are we smarter then Gurus to claim this Waheguru as God? Read and you shell KNOW.


RIGHT JI..WAHEGURU is an ADJECTIVE...and EXCLAMATION of WONDER...It means OH WONDROUS GURU...oh GREAT GURU...
its not a Proper Noun/name of anything.
 
📌 For all latest updates, follow the Official Sikh Philosophy Network Whatsapp Channel:
Top