Here is proof that merely Parotting any word (Waheguru, Raam, hari whatever) is NOT SIMRAN.
ਊਡੇ ਊਡਿ ਆਵੈ ਸੈ ਕੋਸਾ ਤਿਸੁ ਪਾਛੈ ਬਚਰੇ ਛਰਿਆ।।
ਤਿਨ ਕਵਣੁ ਖਲਾਵੈ ਕਵਣੁ ਚੁਗਾਵੈ ਮਨ ਮਹਿ ਸਿਮਰਨੁ ਕਰਿਆ।।
(ਗੁਰੂ ਗ੍ਰੰਥ ਸਾਹਿਬ, ਪੰਨਾ 10) SGGS Page 10
IN what language do these "birds" do SIMRAN ? Which WORD do they use for "simran"
Answer: they dont do any parotting of any word..they REMEMBER in their Minds..YAAD...
Further Bhagat Namdev Ji tries his best to explain the same thing.. Giving Example after Example..of HOW to do SIMRAN...while going about our Normal Days work..or PLAY..or relaxation..or simply LIVING LIFE.
ਬਾਣੀ ਨਾਮਦੇਉ ਜੀਉ ਕੀ ਰਾਮਕਲੀ ਘਰੁ 1
ੴ ਸਤਿਗੁਰ ਪ੍ਰਸਾਦਿ ॥
ਆਨੀਲੇ ਕਾਗਦੁ ਕਾਟੀਲੇ ਗੂਡੀ ਆਕਾਸ ਮਧੇ ਭਰਮੀਅਲੇ ॥
ਪੰਚ ਜਨਾ ਸਿਉ ਬਾਤ ਬਤਊਆ ਚੀਤੁ ਸੁ ਡੋਰੀ ਰਾਖੀਅਲੇ ॥1॥
ਮਨੁ ਰਾਮ ਨਾਮਾ ਬੇਧੀਅਲੇ ॥
ਜੈਸੇ ਕਨਿਕ ਕਲਾ ਚਿਤੁ ਮਾਂਡੀਅਲੇ ॥1॥ ਰਹਾਉ ॥
ਆਨੀਲੇ ਕੁੰਭੁ ਭਰਾਈਲੇ ਊਦਕ ਰਾਜ ਕੁਆਰਿ ਪੁਰੰਦਰੀਏ ॥
ਹਸਤ ਬਿਨੋਦ ਬੀਚਾਰ ਕਰਤੀ ਹੈ ਚੀਤੁ ਸੁ ਗਾਗਰਿ ਰਾਖੀਅਲੇ ॥2॥
ਮੰਦਰੁ ਏਕੁ ਦੁਆਰ ਦਸ ਜਾ ਕੇ ਗਊ ਚਰਾਵਨ ਛਾਡੀਅਲੇ ॥
ਪਾਂਚ ਕੋਸ ਪਰ ਗਊ ਚਰਾਵਤ ਚੀਤੁ ਸੁ ਬਛਰਾ ਰਾਖੀਅਲੇ ॥3॥
ਕਹਤ ਨਾਮਦੇਉ ਸੁਨਹੁ ਤਿਲੋਚਨ ਬਾਲਕੁ ਪਾਲਨ ਪਉਢੀਅਲੇ ॥
ਅੰਤਰਿ ਬਾਹਰਿ ਕਾਜ ਬਿਰੂਧੀ ਚੀਤੁ ਸੁ ਬਾਰਿਕ ਰਾਖੀਅਲੇ ॥4॥1॥
(ਗੁਰੂ ਗ੍ਰੰਥ ਸਾਹਿਬ, ਪੰਨਾ 972) SGGS Page 972
Bhagat NAMDEV Ji further explains....to Bhagat tarlochan Ji...and tries to tell us How..Simran is carried out..
ਨਾਮਾ ਕਹੈ ਤਿਲੋਚਨਾ ਮੁਖ ਤੇ ਰਾਮ ਸੰਮਾਲਿ।।
ਹਾਥ ਪਾਉ ਕਰਿ ਕਾਮ ਸਭੁ ਚੀਤੁ ਨਿਰੰਜਨੁ ਨਾਲਿ।।
(ਗੁਰੂ ਗ੍ਰੰਥ ਸਾਹਿਬ, ਪੰਨਾ 1375) SGGS page 1375..
Then How did this parotting get so entrenched in Sikhi/Gurmatt that almost every one who is someone recommends that we MUST rattan/parott waheguru continously to save our souls..imho it began with the following pauree from Bhai Gurdass Ji Vaar
ਵਾਹਿਗੁਰੂ ਗੁਰੂ ਮੰਤ੍ਰ ਹੈ ਜਪ ਹਉਮੈ ਖੋਈ।।
(ਵਾਰ 13, ਪਉੜੀ 2) Vaar 13 Pauree 2
It is not as per Gurmatt to assign any special powers/attributes to any one Naam of Creator.. its the GUNNS that COUNT....
Gurbani declares:
ਤੇਰੇ ਨਾਮ ਅਨੇਕ ਕੀਮਤਿ ਨਹੀ ਪਾਈ ॥
ਸਚੁ ਨਾਮੁ ਹਰਿ ਹਿਰਦੈ ਵਸਾਈ ॥
(1067) Page 1067
Gurmatt has no place for any Mantars..or Gurmantars..that is Brahmanwadee soch
Gurbani says:
ਤੰਤੁ ਮੰਤੁ ਪਾਖੰਡੁ ਨ ਜਾਣਾ ਰਾਮੁ ਰਿਦੈ ਮਨੁ ਮਾਨਿਆ ॥
(766) SGGS page 766..I know no such mantars...ONLY thy Naam in MY HEART.
IF GURBANI declares Tantar Mantar as PAKHAND..how cna the same GURU then turn around and say..Here is my GURMANTAR ?? Why double standard ? Same applies to TEERATHS..if Gurbani CONDEMNS Teeraths..then how can we go ahead and call our Gurdwars Teeraths...Have Ytaras to hemkunds and Sarovars ?? Double Standards.
ਨਾ ਸੁਚਿ ਸੰਜਮੁ ਤੁਲਸੀ ਮਾਲਾ ॥
ਗੋਪੀ ਕਾਨੁ ਨ ਗਊ ਗਆਲਾ ॥
ਤੰਤੁ ਮੰਤੁ ਪਾਖੰਡੁ ਨ ਕੋਈ ਨਾ ਕੋ ਵੰਸੁ ਵਜਾਇਦਾ ॥7॥
(1035) SGGS Page 1035 No tant mant and PAKHANDS !!
IF for a moment we do take Bhai gurdass at hsi word and say that Waheguru is Gurmantar..then where does this lead to as SGGS has a different view..in SGGS the GURMANTAR is HAR !!
ਹਰਿ ਕਾ ਨਾਮੁ ਦੀਓ ਗੁਰਿ ਮੰਤ੍ਰਲੇ ॥
(190)
ਲਫ਼ਜ਼ੀ ਅਰਥ : ਮੈਨੂੰ ‘ਹਰਿ’ ਨਾਮ ਦਾ ਗੁਰ-ਮੰਤਰ ਮਿਲਿਆ ਹੈ।
ਸਤਿਗੁਰਿ ਮੰਤ੍ਰਲੇ ਦੀਉ ਹਰਿ ਨਾਮ ॥
(196)
ਲਫ਼ਜ਼ੀ ਅਰਥ : ਸੱਚੇ ਗੁਰੂ ਨੇ ਮੈਨੂੰ ‘ਹਰਿ’ ਨਾਮ ਦਾ ਮੰਤਰ ਦਿੱਤਾ ਹੈ।
ਗੁਰਿ ਹਰਿ ਹਰਿ ਨਾਮੁ ਮੋਹਿ ਮੰਤ੍ਰਲੇ ਦ੍ਰਿਦ੍ਰੜਾਇਆ ॥
(371)
ਲਫ਼ਜ਼ੀ ਅਰਥ : ਗੁਰੂ ਨੇ ਮੈਨੂੰ ‘ਹਰੀ-ਹਰੀ’ ਨਾਂ ਦਾ ਮੰਤਰ ਦ੍ਰਿੜ੍ਹ ਕਰਵਾਇਆ ਹੈ।
SGGS uses many words..and ALL are meant to guide us towards not just MOUTHING but ACTUALLY REMEBERING and FOLLOWING Grehen..
ਗੁਰੂ ਗ੍ਰੰਥ ਸਾਹਿਬ ਵਿੱਚ ਰੱਬੀ ਗੁਣਾਂ ਨੂੰ ਜਪਣਾ, ਗਾਉਣਾ, ਧਿਆਉਣਾ, ਅਰਾਧਨਾ, ਸੇਵਨਾ, ਸਿਮਰਨਾ ਆਦਿ ਦਾ ਭਾਵ ਪ੍ਰਭੂ ਦੇ ਗੁਣਾਂ ਨੂੰ ਯਾਦ ਰੱਖਣਾ ਹੀ ਹੈ। ਇਸ ਗੱਲ ਇਉਂ ਵੀ ਸਮਝੀ ਜਾ ਸਕਦੀ ਹੈ ਕਿ ਜੇਕਰ ‘ਜਪਣ’ ਦਾ ਅਰਥ ਬਾਰ-ਬਾਰ ਕੋਈ ਲਫ਼ਜ਼ ਦੁਹਰਾਉਂਦੇ ਰਹਿਣਾ ਹੋਵੇ ਤਾਂ ਜਿਵੇਂ ਗੁਰਬਾਣੀ ਵਿੱਚ ਮਨੁੱਖ ਨੂੰ ਦਿਨ-ਰਾਤ ਪਰਮਾਤਮਾ ਦੀ ਕੀਰਤਿ ਕਰਨ ਦੀ ਤਾਕੀਦ ਕੀਤੀ ਜਾਂਦੀ ਹੈ, ਉਹ ਕਿਵੇਂ ਸੰਭਵ ਹੈ?
ਹਰਿ ਕੀਰਤਨੁ ਗਾਵਹੁ ਦਿਨੁ ਰਾਤੀ ਸਫਲ ਏਹਾ ਹੈ ਕਾਰੀ ਜੀਉ।।
(ਪੰਨਾ 108) SGGS 108
ਗੁਣ ਗੋਪਾਲ ਗਾਈਅਹਿ ਦਿਨੁ ਰਾਤੀ।।
(ਪੰਨਾ 194) SGGS 194
ਤਿਸੁ ਸੇਵੀ ਦਿਨੁ ਰਾਤਿ ਨਾਮੁ ਅਮੋਲੁ ਹੈ।।
(ਪੰਨਾ 422) SGGS 422
NO one can be mouthing kirtan day and night..BUT its possible to be FOLLOWING the GUNNS embodied in the Kirtan of Gurbani in our waking hours and sleeping hours
IF we take the Meaning of Japp to be parotting WAHEGURU..then what is the advice about the following tuks from SGGS ?
ਰਾਮ ਨਾਮੁ ਜਪਿ ਦਿਨਸੁ ਰਾਤਿ ਗੁਰਮੁਖਿ ਹਰਿ ਧਨੁ ਜਾਨੁ ॥
(21)
ਲਫ਼ਜ਼ੀ ਅਰਥ : ‘ਰਾਮ’ ਨਾਮ ਜਪੋ।
ਹਰਿ ਹਰਿ ਨਾਮੁ ਧਿਆਇਐ ਜਿਸ ਨਉ ਕਿਰਪਾ ਕਰੇ ਰਜਾਇ ॥3॥
(28)
ਲਫ਼ਜ਼ੀ ਅਰਥ : ਹਰਿ-ਹਰਿ ਨਾਮ ਜਪੋ।
ਗੁਰਮੁਖਿ ਸਦਾ ਧਿਆਈਐ ਏਕੁ ਨਾਮੁ ਕਰਤਾਰੁ ॥
(29)
ਲਫ਼ਜ਼ੀ ਅਰਥ : ‘ਕਰਤਾਰ’ ਨਾਮ ਜਪੋ।
ਅਹਿਨਿਸਿ ਹਿਰਦੈ ਰਵਿ ਰਹੈ ਨਿਰਭਉ ਨਾਮੁ ਨਿਰੰਕਾਰ ॥
(32)
ਲਫ਼ਜ਼ੀ ਅਰਥ : ‘ਨਿਰੰਕਾਰੁ’ ਨਾਮ ਜਪੋ।
ਨਿਰਮਲ ਨਾਮੁ ਜਪਹੁ ਸਦ ਗੁਰਮੁਖਿ ਅੰਤਰ ਕੀ ਗਤਿ ਤਾਹੀ ਜੀਉ ॥3॥
(598)
ਲਫ਼ਜ਼ੀ ਅਰਥ : ‘ਨਿਰਮਲ’ ਨਾਮ ਜਪੋ।
ਨਿਰਭਉ ਨਾਮੁ ਜਪਹੁ ਹਰਿ ਰੰਗੇ ॥3॥
(648)
ਲਫ਼ਜ਼ੀ ਅਰਥ : ‘ਨਿਰਭਉ’ ਨਾਮ ਜਪੋ।
ਅਨਦਿਨੁ ਨਾਮੁ ਜਪਹੁ ਬਨਵਾਰੀ ॥
(1080)
ਲਫ਼ਜ਼ੀ ਅਰਥ : ‘ਬਨਵਾਰੀ’ ਨਾਮ ਜਪੋ।
ਨਾਮੁ ਨਿਰੰਜਨੁ ਨੀਰਿ ਨਰਾਇਣ ॥
ਰਸਨਾ ਸਿਮਰਤ ਪਾਪ ਬਿਲਾਇਣ ॥
(867)
ਗੁਰੂ ਗੁਰੁ ਗੁਰੂ ਗੁਰੁ ਗੁਰੂ ਜਪੁ ਮੰਨ ਰੇ ॥
(1401)
ਲਫ਼ਜ਼ੀ ਅਰਥ : ਗੁਰੂ, ਗੁਰੂ ਜਪੋ।
ਜਪਿ ਮਨ ਸਤਿ ਨਾਮੁ ਸਦਾ ਸਤਿ ਨਾਮੁ ॥
(670)
ਲਫ਼ਜ਼ੀ ਅਰਥ : ‘ਸਤਿ ਨਾਮੁ’ ਜਪੋ।
ਜਪਿ ਮਨ ਹਰਿ ਨਿਰੰਜਨੁ ਨਿਰੰਕਾਰਾ ॥
(720)
ਲਫ਼ਜ਼ੀ ਅਰਥ : ਨਿਰੰਜਨ, ਨਿਰੰਕਾਰ ਜਪੋ।
ਜਪਿ ਮਨ ਰਾਮ ਨਾਮ ਜਗੰਨਾਥ ॥
(1296)
ਲਫ਼ਜ਼ੀ ਅਰਥ : ਰਾਮ ਜਪੋ, ਜਗੰਨਾਥ ਜਪੋ।
ਜਪਿ ਮਨ ਗੋਬਿਦ ਮਾਧੋ ॥
(1297)
ਲਫ਼ਜ਼ੀ ਅਰਥ : ਗੋਬਿੰਦ ਜਪੋ, ਮਾਧੋ ਜਪੋ।
ਜਪਿ ਮਨ ਪਰਮੇਸੁਰੁ ਪਰਧਾਨੁ ॥
(1337)
ਲਫ਼ਜ਼ੀ ਅਰਥ : ਪਰਮੇਸ਼ਰ ਜਪੋ, ਪ੍ਰਧਾਨ ਜਪੋ।
ਜਪਉ ਜਿਨ ਅਰਜੁਨ ਦੇਵ ਗੁਰੂ ਫਿਰਿ ਸੰਕਟ ਜੋਨਿ ਗਰਭ ਨ ਆਯਉ ॥
(1409)
ਲਫ਼ਜ਼ੀ ਅਰਥ : ਗੁਰੂ ਅਰਜੁਨ ਦੇਵ ਨੂੰ ਜਪਣ ਵਾਲਾ ਸੰਕਟ, ਜੂਨਾਂ, ਗਰਭ ਵਿੱਚ ਨਹੀਂ ਆਉਂਦਾ।
Every Possible NAAM is given to be "Japped/Simraned"..except WAHEGURU !! The Last one is..to JAPP ARJUN DEV GURU..in order to escape REBIRTH !!
Its CLEAR that the LITERAL MEANINGS of Japp, Simran etc to mean "mouthing/parotting" are WRONG and out of context all over the Gurbani in SGGS.
What would a MUTE do about Japp/Simran ?? What would a Blind man do about writing Waheguru as aform of Japp/Simran ?? How would a DEAF/MUTE do simran ?? ARE all these EXCLUDED ? NO becasue they can all participate in the Real Japp/Simran IF they follow the advice of SGGS in applying the GUNNS of WAHEGURU.
What will the Japp/Simran advocates say baout Naam Simran of the above NAAMS of Creator say ?? Is that acceptable..and IF NOT why not ??
As a matter of Fact Guur nanak ji our Founder has already CLEARED this in japji Pauree 32
ਇਕ ਦੂ ਜੀਭੌ ਲਖ ਹੋਹਿ ਲਖ ਹੋਵਹਿ ਲਖ ਵੀਸ।।
ਲਖੁ ਲਖੁ ਗੇੜਾ ਆਖੀਅਹਿ ਏਕੁ ਨਾਮੁ ਜਗਦੀਸ।।
ਏਤੁ ਰਾਹਿ ਪਤਿ ਪਵੜੀਆ ਚੜੀਐ ਹੋਇ ਇਕੀਸ।।
ਸੁਣਿ ਗਲਾ ਆਕਾਸ ਕੀ ਕੀਟਾ ਆਈ ਰੀਸ।।
(ਜਪੁ, ਪਉੜੀ 32)
BILLIONS of TONGUES..and Billions of MOUTHINGS of the Naam are absolutley USELESS IF HIS GUNNS are left unattended by the wayside..not followed..not adopted adapted to our daily LIVES.
HAUMAII is NOT DRIVEN OUT by Mouthing/japping/simran of a word..its driven OUT by:
ਨਾਨਕ ਹੁਕਮੈ ਜੇ ਬੁਝੈ ਤਾ ਹਉਮੈ ਕਹੈ ਨ ਕੋਇ।।
(ਜਪੁ, ਪਉੜੀ 2) IF we OBEY HIS HUKM..Japji Paure 2..
IN FACT a persons HAUMAII will INCREASE due to his..I have done so many japps..simrans..I WROTE WAHEGURU a million times !!!
Another point about the word WAHEGURU in SGGS. Just as the Gurus and the Bhagats have given NEW MEANINGS to the already established Names like RAAM Gopal Hari, Niranjan etc to MEAN the AKAL PURAKH..the CREATOR..the BHATTS have used the WORD "GURU" established and used extensively by the GURUS from nanak Ji onwards...to mean a word of High Praise. The Tuks Japio jin Arjun dev "GURU" is an example. Thus when the Bhatt uses WAHE..GUR..WAHE GUR..WAHE GUR..and then WAHE JIO..he is elevating and stressing the word GUR. This is NOT ONE WORD (WAHEGURU)..WAHE and GUR shoudl be kept separate as is WAHE and JIO !! IF the First few WAHE+GUR are joined..why is WAHE+JIO left alone ?? Because then the mistake becomes obvious. The Word is NOT One word at all.
Another Vital question. Since all the FIVE GURU and ALL bahgats and Sheikh farid Ji and all the rest of the contributors of SGGS have NOT even mentioend WAHEGURU as a WORD/NAAM of Creator even ONCE..then DIDNT they JAPP/SIMMAR this so vital naam even ONCE in their Lives ?? we know this cannot be because the GURUS Lived IMMERSED in NAAM 24/7..so did the Bhagts farid Ji..etc etc..so why no mention of this all imporant SUPER DUPER naam of the creator ?? DID the GURUS keep on mouthing Waheguru waheguru ?? or did they Keep it a SECRET ??
Bhai Gurdass Ji says:
ਖਾਂਡ ਖਾਂਡ ਕਹੈ ਜਿਹਬਾ ਨ ਸਵਾਦੁ ਮੀਠੋ ਆਵੈ
ਅਗਨਿ ਅਗਨਿ ਕਹੈ ਸੀਤ ਨ ਬਿਨਾਸ ਹੈ ।
ਬੈਦ ਬੈਦ ਕਹੈ ਰੋਗ ਮਿਟਤ ਨ ਕਾਹੂ ਕੋ
ਦਰਬ ਦਰਬ ਕਹੈ ਕੋਊ ਦਰਬਹਿ ਨ ਬਿਲਾਸ ਹੈ ।
ਚੰਦਨ ਚੰਦਨ ਕਹਤ ਪ੍ਰਗਟੈ ਨ ਸੁਬਾਸੁ ਬਾਸੁ
ਚੰਦ੍ਰਦ੍ਰ ਚੰਦ੍ਰਦ੍ਰ ਕਹੈ ਉਜੀਆਰੋ ਨ ਪ੍ਰਗਾਸ ਹੈ ।
ਤੈਸੇ ਗਿਆਨ ਗੋਸਟਿ ਕਹਤ ਨ ਰਹਤ ਪਾਵੈ
ਕਰਨੀ ਪ੍ਰਧਾਨ ਭਾਨ ਉਦਤਿ ਅਕਾਸ ਹੈ ॥
(ਭਾਈ ਗੁਰਦਾਸ, ਕਬਿੱਤ 437)
Saying SUGAR SUGAR..cannot make us taste sweetness..
Saying FIRE FIRE doesnt amke us warm..
Saying DOCTOR DOCTOR wont make us well
Saying Chnadan Chandan doesnt make us smell sweet
Saying MOON MOON MOON wont brighten up the dark Nights
TALKING about GYAAN cannot serve us..and make us Gyanis
DOING...is PARAMOUNT.
Is there any need for any more clarity about the utter foolishness of SAYING SAYING SAYING...waheguru/raam/hari/niranjan etc etc. Can anyone HOPE to BECOME as/like WAHEGURU by just saying it...??multiple times a day..writing it ?? OR will he have to get off his butt and DO SOMETHING ABOUT IT !!
Bhai Gurdass Ji again..
ਜੈਸੇ ਖਾਂਡ ਖਾਂਡ ਕਹੈ ਮੁਖਿ ਨਹੀ ਮੀਠਾ ਹੋਇ
ਜਬ ਲਗ ਜੀਭ ਸਵਾਦ ਖਾਂਡੁ ਨਹੀਂ ਖਾਈਐ ।
ਜੈਸੇ ਰਾਤ ਅੰਧੇਰੀ ਮੈ ਦੀਪਕ ਦੀਪਕ ਕਹੈ
ਤਿਮਰ ਨ ਜਾਈ ਜਬ ਲਗ ਨ ਜਰਾਈਐ ।
ਜੈਸੇ ਗਿਆਨ ਗਿਆਨ ਕਹੈ ਗਿਆਨ ਹੂੰ ਨ ਹੋਤ ਕਛੁ
ਜਬ ਲਗੁ ਗੁਰ ਗਿਆਨ ਅੰਤਰਿ ਨ ਪਾਈਐ ।
ਤੈਸੇ ਗੁਰ ਕਹੈ ਗੁਰ ਧਿਆਨ ਹੂ ਨ ਪਾਵਤ
ਤਬ ਲਗੁ ਗੁਰ ਦਰਸ ਜਾਇ ਨ ਸਮਾਈਐ ॥
(ਭਾਈ ਗੁਰਦਾਸ, ਕਬਿੱਤ 542)
Just as SAYING SUGAR wont bring taste of sweetness to our tongue..UNTIL the TONGUE EATS SUGAR !!
AS a dark night will not light up thru saying LIGHT LIGHT DEEPAK...UNTIL one gets UP and BRINGS IN A REAL LIGHTED LAMP...
Just as SAYING GYAAN GYAAN wont bring KNOWLEDGE..
SO SAYING "GURU" wont bring the GURU UNLESS you bring Him INTO DHYAAN and SERVE HIM..(follow what he says in PRACTISE)
Simple Logic...IF my students could solve algebra by just saying ALGEBRA ALGEBRA..it woudl be so easy to teach maths.. IF I could become the Prime Minister by simply Saying Manmohan manmohan manmohan..it would be so easy..( Side Note: I think LK Advani said so many times..I am the NEXT PM of India...did the SAYING make him the PM ??)
Side Note: is Waheguru Happy to hear so many constantly calling His Naame ? IMHO the ONLY people who are happy to hear their own names called all the time are politicians like Badal, Gurdwara Parbhandaks..Pardhaan sahib Pardhaan sahib..Gyanis like Yours truly..Gyani ji..Gyani ji....etc..BUT the CREATOR is NOT IMPRESSED by such EMPTY and HOLLOW chaploosings (khushamedeen) PANDERINGS !! HE WANTS ACTION..HE DESIRES ACTION..that is why Guur nanak ji would always say..KIRT KARO...NAAM JAPPO...WAAND CHHAKO. ALL THREE ARE ACTION..not Passive in any sense of the word.
SIDE NOTE:\\Even IF..( its a huge IF)..even IF..waheguru is a Gurmantar..why did the GURU not give it in SGGS but left it to HIS MAMMA (Bhai Gurdass Ji) to DISCLOSE ?? Such a vital piece of information..Life and Death situation..and Guru ji leaves it all to his mama Ji to tell us in his vaars !!???? surprising ?? sure !! What else did the GURU leave out of SGGS ?? He did call it our PIO DADDEH DA KHAZANNAH didnt He ?? How did the CROWN JEWELS get left out ?? Admitted Bhai ji was agreat scholar..scribe of SGGS..and a lot more..BUT one thing he wasnt..He wasnt the GURU..Guru ji was Guru Nanak Ji Guru Arjun ji...Guru teg bahdur Ji..guru Gobind Singh ji.. IN GURMATT..relationships (even mamas and sons ) are not imporatnt..ONLY GUNNS..
SO is Bahi Gurdass Ji wrong ? NO..he has been misinterpreted.
What he really means is that the GURU..is the Epitome of all GYAAN...He KNOWS all about the CREATOR...and by PRAISING THE GURU (WAH GUR WAH GUR )..our HAUMAII will be destroyed...Praising is FOLLOWING in ACTION... Looking at the Vast GUNNS of the True GURU one comes into Wonder..Wah wah..one goes EMOTIONAL..Vismaad...and ONE becomes desirous of EMULATING the GURU..following his actions..do what he DOES...and so one loses ones Haumaii..hankaar..and becoems LIKE THE GURU.
Even looking at ordinary persons..we sometimes say WAH WAH...a good tabla player...a good badminton player..a good piano player..a good swimmer...and the Crowds go ENTHUSIASTIC..wah wah wah..LOOKING at the GURU..Brimming full of the Gunns from the creator..epitome of Humility..kindness..truthfullness..serenity..calmness..who wnt go ESTATIC..WAH GUR WAh GUR WAH GUR...EXACTLY what Bhai Gurdass ji describes and EXACTLY what the BHATTS DESCRIBE in SGGS. THEY were BOTH looking wonderstruck at the GUNNS of the GURU..and thru Him..the GUNNS of the CREATOR !!
When I see My beloved Guru HUGGING the downtrodden shudars that people avoided liek the plague...when I see mY beloved Guru sittign calmly on the Hot Plate and saying I blame no one..tera bhanna meetha laggeh..when i see my Guur taking care of the Lepers and the sick..i SAY WAHEGURU..unconsciously the WAHEGURU escapes my lips.. When I see My beloved Guru sacrificing his FOUR SONS right in front of his eyes..and when I see Paraksh Singh badal sacrificng PUNJAB to save his son...WAHEGURU escapes my LIPS !!
WAH GURU..when we accept and adopt and Follow the SACH GYAAN we are transformed into the KHALAS..the PURE..WAH GURU..by following your actions..GUNNS we OVERCOME the HUNAN FAILINGS..and achieve FATEH over Vikaars... WAH GURU ji ka KHALSA WAH GUR JI KI FATEH. ( Waheguru the Creator doesnt fight wars..doesnt win or lose..He has no need for any victories simply BECAUSE HE IS BOTH VICTOR and LOSER..HE is BOTH SIKH and MUGHAL...SGGS )
When we SIKHS rise above LITERAL MEANINGS...superficial meanings and DELVE DEEP into the DEEPER LAYERS of GURBANI/SGGS/GURU GYAAN..GURU HISTORY...and ADAPT our LIVES to FOLLOW...ONLY THEN will we ever achieve what the Gurus taught us. Superficial....actions result in superficial humans....SHALLOW humans RITUALISTIC HUMANS..going through the actions the motions....and achieving NOTHING.
No offense or malice towards none...:idea::idea::idea::idea::idea::idea::star: